takaisin Metsäteollisuus ry:n tiedote 20.4.2005

Metsäteollisuus ry:n tiedote

Paperiliiton häiriköinti koituu sen omien jäsentensä haitaksi

SAK:lainen Paperiliitto kiusaa häiriköinnillään ylityökiellon nimissä omia jäseniään.

"Kun tuotanto joudutaan keskeyttämään jatkuvien alas- ja ylösajojen takia kokonaan, paperityöntekijöiltä loppuvat työt ja näin myös palkansaanti. Jatkuvat laittomat lakot ja ylityökielto pahentavat tuottavuuden kriisiä edelleen, ja vakanssien jäykkyys heikentää paperiteollisuuden mahdollisuuksia menestyä Suomessa tulevaisuudessa. Näin Paperiliitto vaikeuttaa laittomuuksillaan omien jäsentensä toimeentuloa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä", sanoo työmarkkinapolitiikan johtaja Arto Tähtinen Metsäteollisuus ry:stä.

Työnantaja on joutunut ajamaan paperikoneita alas 30. maaliskuuta alkaneen Paperiliiton ylityökiellon aikana jo lähes sata kertaa. Koneita on pysäytettävä, koska paperiliittolaiset lopettavat sairauspoissaoloihin ja näin vajaamiehitykseen vedoten työnteon eli ryhtyvät lakkoon. Tuotannon keskeytysten todellinen syy on kuitenkin se, että paperiliittolaiset kieltäytyvät siirtymästä tilapäisesti tehtävästä toiseen tai työvuorosta toiseen säännöllisen työajan rajoissa, vaikka kyseessä ei ole ylityö. Lakkoihin haetaan myös nimellisiä, tekaistuja paikallisia syitä. Paperiliittolaiset ovat mm. keskeyttäneet työnteon, koska yhden työntekijän palkka oli laskettu väärin kahden tunnin osalta.

Paperikonetta ei kannata käynnistää uudelleen alasajon jälkeen, jos on odotettavissa, että kone joudutaan kohta taas pysäyttämään laittomien työtaisteluiden takia. Alas- ja ylösajo kestää lähes kokonaisen työvuoron, minkä aikana paperikone ei tuota myyntikelpoista paperia.

Työnantajia edustava Metsäteollisuus ry haluaa neuvotella Paperiliiton kanssa uuden, tuottavuuden nostamista tukevan työehtosopimuksen mahdollisimman nopeasti. Suomen paperiteollisuus menestyy kansainvälisessä kilpailussa vain, jos se pystyy parantamaan tuottavuuttaan. Alan työehtosopimuksesta on raivattava kohdat, jotka estävät tuottavuuden parantamista ja heikentävät toimintamahdollisuuksia Suomessa verrattuna muihin paperiteollisuuden toimintamaihin.

Lisätietoja:

Arto Tähtinen, johtaja, työmarkkinapolitiikka, Metsäteollisuus ry