takaisin Liittotoimikunnan lehdistötiedote 16.3.2006

Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen
Paperiliiton liittotoimikunnan kokouksessa
Helsingissä 16.3.2006

UPM:n uskottavuus rapistuu lopullisesti omien osakkeiden oston myötä

Paperiliitossa on aina ymmärretty, että hyvinvoiva, kannattava yritys on turvallinen työpaikka. Näin uskoimme asioiden olevan myös UPM:n kohdalla, koska se ei ole alan kansainvälisessä vertailussa huonokuntoinen yritys, totesi Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen tänään Paperiliiton liittotoimikunnan kokouksessa Helsingissä.

- Ymmärrämme Paperiliitossa hyvin senkin, että yrityksen tulee olla kiinnostava sijoituskohde. Mielestämme osakkeen omistajille on kuitenkin oltava rehellinen ja kurssia ei pidä nostattaa keinolla millä hyvänsä. Pikavoittojen tavoittelu ei luo vakaata perustaa yritysten tuottavalle ja pitkäjänteiselle toiminnalle. UPM esittää ensi viikolla pidettävässä yhtiökokouksessa yhtiön omien osakkeiden ostoa jopa 885 miljoonalla eurolla. Käytännössä kyse on suorasta tulonsiirrosta osakkeenomistajille. Lisäksi samassa kokouksessa tehtäneen joka tapauksessa päätös tuntuvien osinkojen maksamisesta.

Ahosen mukaan omien osakkeiden ostamisella UPM tavoittelee osakekurssinsa tukemista, josta oli kyse myös viime viikolla, kun UPM:n julkisti Suomen historian mittavimmat vaatimukset joukkoirtisanomisista.

- Eikö olisi viisaampaa nykyisessä tilanteessa hyödyntää käytettävissä olevat mittavat varat UPM:n tuotantolaitosten ja tuotteiden kehittämiseen. Nyt lainojen lyhentäminenkin olisi merkittävästi viisaampaa tulevaisuuteen investoimista kuin omien osakkeiden ostaminen. On erittäin kyseenalaista, että osakkeenomistajat pitää saada vakuuttumaan UPM:n tavoitteista tällaisilla keinoilla. Irtisanomisilla ja tehtaiden alasajolla ei yrityksestä saada pitkällä tähtäimellä kilpailukykyistä ja tuottavaa. Tämä ei onnistu osakekikkailullakaan.

Ahonen totesi liittotoimikunnan kokouksessa, että UPM:n johdon aikomukset omien osakkeiden ostosta vievät lopullisesti uskottavuuden yhtiön saneerausvaatimuksilta.

- Ei vain Paperiliitossa, vaan myös muualla suomalaisessa yhteiskunnassa, on mahdotonta enää uskoa, että UPM:n työpaikkojen vähentämisvaatimuksilla olisi todellisia perusteita.