takaisin Jouko Ahosen ajankohtaistiedote 25.5.2005

Hyvät toverit

On pitänyt sen verran kiirettä, että en ole ehtinyt käydä lähettää ajankohtaistiedotteita vähään aikaan. Toisaalta ongelmana on myös se, että pääosa sähköpostiosoitteista on työpaikan osoitteita. Ja työpaikoillahan ei ole juuri ketään tällä hetkellä. On toki aivan ymmärrettävää, että neuvottelutilanteestamme on keskusteltu jäsenistön keskuudessa viime aikoina paljonkin, sillä sen verran monipuolista ja osin asian vierestäkin tullutta uutisointia on eri tiedotusvälineistä tullut.

Varsinkin tuo uutisointi työehtosopimusratkaisun siirtämisestä syksyyn on keskusteluttanut teitä. Olkaa toverit aivan levollisilla mielin, sillä Paperiliitolla ei ole tavoitteena "heittää pyyhettä kehään" kesän ajaksi ja jatkaa taistelua syksyllä nyt esillä olevista neuvotteluasioista. Meidän tarkoituksenamme on saada alalle tasokas työehtosopimus, jossa ratkaistaan kaikki ratkaistavissa olevat asiat. Ja mitä nopeammin ratkaisu syntyy, sen parempi meille kaikille. Aikataulusta ei pysty vielä sanomaan sen tarkempaa, mutta tänään neuvotteluja jatketaan valtakunnansovittelijan johdolla. Nopean sopimuksen tavoittelu ei suinkaan tarkoita sitä, että menisimme tekemään huonon sopimuksen, sillä siihen meillä ei ole mitään tarvetta. Meidän rintamamme pitää 100 %:sti. Sen sijaan työnantajarintamasta tuntuu kuuluvan jo jonkinasteista "kitinää", joten eiköhän se paine sopimukseen kasva enemmän siellä puolella. Ja sehän on meidän etumme!

Epäselvyyttä ja väärinymmärrystä "välirauhasta" on ilmeisesti aiheuttanut se spekulatiivinen tiedotusvälineissäkin käyty keskustelu, että mikäli jokin yksittäinen sopimusasia (esimerkiksi joulun ja juhannuksen seisokkiaikainen käynti) on niin periaatteellinen kysymys, ettei sitä pystytä lähiviikkoina ratkaisemaan, jäisi se tässä vaiheessa ratkaisematta. Se voisi niin sovittaessa olla sellainen asia, että siihen voitaisiin mahdollisuuksien mukaan hakea ratkaisua työryhmässä (liittojen välillä) esimerkiksi tulevan syksyn aikana. Mikäli näin tehtäisiin, on meidän tavoitteemme aivan selvä, ratkaisu seisokkikäyneistä tulee vain siinä tapauksessa, että hintalappu on "kohdallaan". Ja mikäli asian ratkaisu jäisi kiinni "hintalapusta", ei sopua seisokeista syntyisi. Mihinkään ennakkositoumukseen tässä vaiheessa emme ole valmiita, mikäli tällaiseen työryhmämalliin päädyttäisiin. Tosin tämän aamun Taloussanomat – lehden mukaan ”sotaisa ja saneleva” työnantaja halunnee kaiken ja samalla kertaa. Joten tuskin tämäkään malli toteutuu. Joten kamppailu jatkuu.

Valitan taas kerran sitä, että en voi aivan tarkalleen kertoa lain ja sovittelijan asettamista rajoitteista johtuen tilannetta sovittelusta. Sen voin toki todeta, että olkaa aivan luottavaisella mielin, sillä asetelmat ja asiat ovat työntekijäpuolen asettamien tavoitteiden mukaisessa järjestyksessä. Syytä ylimääräiseen huoleen ei ole. Luottakaa työehtosopimusneuvottelukuntaamme, joka on asiaa käsitellyt viimeksi eilen illalla. Kaikki on hyvin hallinnassa. Näin totesi myös liittovaltuusto ja liittotoimikunta viime viikolla pitämissään kokouksissa saatuaan selvityksen neuvottelutilanteesta.

Vielä lopuksi haluan muistuttaa, että älkää aina luottako tiedotusvälineiden uutisointiin, sillä ainakin joskus niissä kerrotaan täyttä "potaskaa", kuten mm. viime lauantain Helsingin Sanomien täysin tuulesta temmattu "uutisointi" osoitti. Asiassa ei ollut totuudesta häivääkään, vaan koko juttu perustui täydelliseen valheeseen!

Toivotan taistelumieltä teille hyvät toverit! Rintama pitää! Niin myös meidän neuvottelijoiden kantti, vaikka painetta tulisi ja varmaan tuleekin vielä lisää! Olemme aivan kohta lähdössä sovittelijan luokse tekemään omaa osuuttamme. Tehkää te oma osuutenne ja tiedottakaa jäsenistölle asioista rakentamanne ”tiedotusverkon” välityksellä.

Yhteistyöterveisin

Ps. Noista muiden liittojen tukitoimista sen verran, että oletteko miettineet, kuinka monta sahaa seisoo jo nyt, vaneri- ja lastulevytehtaat pysähtyy kohta. Metsäkoneet seisovat. Kuljetukset (autot, junat) ovat suurelta osin seisomassa, satamat käyvät aliteholla ilman paperin lastausta, kemiantehtaat ovat kohta pysähtymisvaarassa, voimalaitoksia seisoo, PAMiin järjestäytyneet vartijat eivät työskentele tehtailla, metalliliittolaiset eivät tee seisovilla koneilla kunnossapitotöitä kuten eivät myöskään sähkömiehet jne, jne. Joten tukitoimia on jo menossa varsin paljon osin "huomaamatta" ja lisää on tulossa, elleivät neuvottelut etene ja työnantaja uusi sulku alkaa 1.6. Joten tuetaan sitä kotimaassakin Ruotsin arvokkaan tuen lisäksi.