takaisin Jouko Ahosen tiedote 13.5.2005

Hyvät toverit

Neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta jatkuvat. Tänään jatkamme klo 10.00 valtakunnansovittelijan luona. Tuolloin paikalla ovat myös SAK:n Lauri Ihalainen ja EK:n Seppo Riski. Tämä kertonee neuvottelujen vaikeudesta. Käsiteltävinä olevat asiat ovat siis erittäin vaikeita, joten ratkaisun saaminen on todella kovan väännön takana. Kuten tiedotusvälineissä on kerrottu, on valtakunnansovittelijan yksi takaraja lauantai-ilta. Tämä siitä syystä, että joidenkin tehtaiden alasajot käynnistyvät jo sunnuntain vastaisena yönä. Alasajo vie pidemmän ajan kuin meidän julistama kahden päivän lakko edellyttäisi, koska työnantaja on ilmoittanut omasta työsulustaan meidän lakkomme jatkoksi. Edelleen on voimassa se meidän ilmoituksemme, että toimenpiteidemme toteutuessa tehtaat ovat tyhjinä maanantaiaamuna klo 6.00. Tuolloin jää tehtaille vain normaali lakkomiehitys. Työnantajan työsulun alkaessa keskiviikkona aamulla klo 6.00 ovat voimassa huomattavasti tiukemmat lakkorajat, joista on sovittu ja tiedotettu paikallisesti pääluottamusmiesten toimesta.

Tämänhetkisestä neuvotteluasetelmasta en voi valitettavasti kertoa enempää, koska laki estää tiedottamisen sovittelun etenemisestä. Sen toki voin sanoa, ettei meillä ole missään tapauksessa tarkoitus antaa periksi meille tärkeissä asioissa. Ja mitä siitä sitten seuraa, jää nähtäväksi viikonlopun aikana! Valmistaudutaan kuitenkin alasajoihin, sillä uhkat ovat edelleen entisellään päällä.

Tiedotin aiemmin, että valmistaudumme kutsumaan liittotoimikunnan ja liittovaltuuston koolle mahdollisesti sunnuntaiksi. Nyt näyttää kuitenkin perustellusti siltä, ettei edellytyksiä kokouksen pitämiselle ole näköpiirissä. Mikäli kuitenkin sellainen ihme tapahtuisi, että saisimme sovintoesityksen, jota neuvottelukuntamme voisi suosittaa hyväksyttäväksi, käsitellään se ensi viikon kokouksissa keskiviikkona liittotoimikunnassa ja torstaina liittovaltuustossa. Tällaisen tämän hetkisen näkemyksen mukaan epätodennäköisen vaihtoehdon toteutuessa siirrettäisiin lakon ja työsulun alkua järjestökäsittelymme jälkeiseksi ajaksi. Joten on syytä seurata tilanteen kehittymistä kuitenkin erityisellä tarkkuudella. Tiedotusvälineet hoitavat omaa tiedotustaan reaaliajassa ja me toimimme sillä tehokkuudella tiedotuksenkin osalta kuin pystymme.

Yhteistyöterveisin Jouko