takaisin Esa Mäisti 1.7.2005

Paperiliiton yhteinen suursavotta kohtuullisen sopimuksen aikaansaamiseksi on nyt valmis, valtuusto on sen hyväksynyt. Tappioitakin jäsenille ja kunnille tuli ja niihin liittyen voisi hoitaa pari asiaa:

1) Voitte hakea muutosta ennakonpidätykseen verotoimistosta

Kun vuositulo vaikka sulun vuoksi laskee, niin verotuskin kevenee. Palautusta ei kuitenkaan kannata jäädä odottamaan. Parempi on pyytää uutta verokorttia loppuvuodeksi. Näin verotus kevenee kaikilla sulutetuilla ja lakkolaisilla 3-4 %-yksikköä joka tilissä loppuvuonna. Tämä tarkoittanee käteen jotain 75-150 euroa enemmän kuukaudessa. Perustiedoksi hakemukseen riittänee viimeisin tilinauha ja arvio koko vuoden 2005 tienestistä. Muutosta voi tietysti hakea vähän myöhemminkin syksyllä, jolloin alennusprosentti kasvaa, sama raha kertyy. Aina viimeisen tilinauhan perusteella.

2) Kuntien on syytä hakea aktiivisesti jaossa olevia harkinnanvaraisia avustuksi

Paperipaikkakunnilla monet aktiivit onvat kunnallismiehiä. Vahtikaa, että kunta hoitaa hommansa, ko. ministeri näyttäisi mieluummin jakavan rahaa historian kuin kuntien oikean rahantarpeen perusteella.

Karkeana yhteenvetona voisi sanoa, että keskituloinen (40000euroa/vuosi) jäsen menetti 4400 euroa brutto ja 1600 euroa netto ja sai 6 viikkoa ehkä vähän stressaavaa vapaa-aikaa. Siis 37 euroa/päivä. Lisäksi saatiin kohtuullinen sopimus.

Puolet palkkasumman menetyksestä osui verottajaan (lopullisessa verotuksessa) ja 15% Minervuon Seijaan.

Minä lähden lomalle nyt, hyvää kesää kaikille.

T. esa