takaisin Lehdistötiedote 15.11.2007

Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen Helsingissä 15.11.2007:

Yt-neuvotteluissa myös tehtaiden myynti esille

Paperiliiton liittotoimikunnan kokouksessa tänään torstaina käydyissä keskusteluissa nousi yksiselitteisesti esiin syvä huoli vakavaraisten yhtiöiden yhä kasvavasta piittaamattomuudesta oman henkilöstönsä hyvinvoinnista ja tulevaisuudesta. Paperiliiton hallinnossa olemme vakuuttuneita siitä, että viime viikkojen aikana tehdyt esitykset tehtaiden ja konelinjojen lopettamisista ja henkilöstön karsimisvaatimuksista eivät ole olleet loppuun saakka harkittuja ratkaisuja, toteaa Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen.

- Nyt näyttää siltä, että voittoa tuottavien tehtaiden ja koneiden sekä samalla henkilöstön karsiminen ymmärretään yritysten johdossa ainoaksi keinoksi, joilla suomalaisen paperiteollisuuden tekemiä aikaisempia virhearviointeja voidaan korjata. Tällainen toiminta esimerkiksi Stora Enson kohdalla näyttää jo kansallisomaisuuden hukkaamiselta, niin hätiköidyiltä ratkaisuilta yhtiön viimeaikaiset saneeraussuunnitelmat näyttävät. Stora Enson kohdalla odotan, että valtiovalta viimein käyttää omistajaoikeuttaan ja pysäyttää alulle saatetun henkilöstön epävarmuutta lisäävän kehityksen, jossa tuottavia tehtaita ja koneita suljetaan. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen olisi nyt tarpeellista.

- On aivan kohtuullista vaatia lisäaikaa, jotta yritysten johdoissa harkitaan nykyistä vakavammin saneerauspäätöksiä. Yhteistoimintaneuvottelut ovat alkaneet tai alkamassa useissa tehtaissa. Niissä pitää ottaa kaikki mahdolliset toimintavaihtoehdot neuvottelupöytiin, jotta virhearvioilta vältytään.

Ahosen mukaan liittotoimikunta vaatii, että paperiteollisuusyrityksissä tehdyt suunnitelmat tuottavien tehtaiden lopettamisista perutaan tai sitten yritykset myyvät tehtaat uusille omistajille.

Liittotoimikunnan kokouksessa nousi Ahosen mukaan voimakkaasti esille vaatimus siitä, että yrityksissä siirrytään harjoittamaan pitkäjänteistä liiketoimintaa ja vastuullista henkilöstöpolitiikkaa.

- Viimeaikaiset päätökset henkilöstön karsimisesta useissa tehtaissa ja eri yhtiöissä tulevat useimmiten jo aikaisemmin käynnistettyjen saneeraustoimien jatkoksi. Henkilöstön jatkuva vähentäminen ei paperiteollisuudessa tuo minkäänlaista kilpailuetua. Korkean osaamisen hukkaaminen vain heikentää yrityksen mahdollisuuksia tulevaisuudessa pärjätä yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa.

Tällä hetkellä Paperiliiton ammattiosastojen luottamushenkilöt käyvät yt-neuvotteluja useissa eri yrityksissä mm. Lohjalla, Tervakoskella, Tampereella, Anjalankoskella, Lahdessa, Haminassa ja Kemijärvellä sekä Jyväskylässä.

Lisätietoja: Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen puh. 0400-759 871