Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen Helsingissä 25.10.2007

Stora Enson suunnitelmat järkyttävät alan työntekijöitä

Stora Enson tänään torstaina antama ilmoitus Summan ja Kemijärven tehtaan sekä useiden tuotantolinjojen sulkemisesta ja muista työpaikkoja hävittävistä saneeraustoimista järkyttävät yhtiön työntekijöitä ja aiheuttavat suurta huolta tulevaisuudesta, Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen sanoo tämän aamun uutisista.

- Uudet suunnitelmat tulevat aikaisemmin käynnistettyjen myös mittavien saneeraustoimien jatkoksi. Näihinkin toimiin kyseisten laitosten työntekijät ovat osallistuneet tuotannon ja työpaikkojen turvaamiseksi. Pettymys työpaikoilla on suuri, sanoo Ahonen.

- Ilmoitus tulee samaan aikaan, kun tiedotusvälineet kertovat paperi- ja sellutehtaisiin kohdistuvan puun tuonnin vaikeutumisen uhan olevan väistymässä, mikä vähentäisi myös kotimaisia hintapaineita. Alan analyytikot puolestaan arvioivat paperituotteiden kysynnän ja hintatason olevan paranemassa erityisesti vuoden vaihteesta alkaen. Näitä tekijöitä ei ole riittävästi nähty ilmoitusta annettaessa, mutta ne voidaan ja pitää ottaa huomioon alkavan yt-neuvotteluvaiheen aikana ja lopullisissa päätöksissä, vaatii Ahonen.

- Saneeraussuunnitelmilla maksatetaan Suomen työntekijöillä alan ja valtioidenkin Euroopassa tekemiä virheitä. Vaikka meille ei paperitehtaita ole tällä vuosikymmenellä rakennettu, niin suomalainenkin paperiteollisuus on ollut rakentamassa Keski-Eurooppaan ylikapasiteettia muiden valtioiden anteliaan rahallisen tuen turvin, toteaa Ahonen.

Ahonen vaatii Stora Ensolta nykyisessä tilanteessa harkintaa ja aikalisää. Nähtävissä oleva toimintaympäristön paraneminen on otettava huomioon asian käsittelyssä.

Ahonen muistutti, että Stora Enson nykyinen johto on painottanut osaavan ja ammattitaitoisen henkilöstön merkitystä yhtiön tärkeänä kilpailutekijänä ja yhtiön vastuuta myös henkilöstöstä.

Tämän asian käsittelyllä mitataan, onko kyse vain juhlapuheista, vai yhtiön todellisista arvoista. Asialla on vaikutusta koko henkilökunnan motivaatioon ja mielialaan, sanoo Ahonen.

- Stora Ensolla on päävastuu työntekijöistään ja välillisesti heidän perheistään. Tämä asia on kuitenkin niin mittava ja alan laitosten merkitys pienillä paikkakunnilla on niin suuri, että saneeraustoimien mahdollisesti edetessä tarvitaan koko yhteiskunnan tukitoimia, joihin on välittömästi ryhdyttävä varautumaan, vaatii Ahonen

- Odotamme myös valtio-omistajan tarkastelevan yhtiön esitystä ja tekevän voitavansa työpaikkojen turvaamiseksi.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jouko Ahonen puh. 0400-759 871