Lehdistötiedote 16.11.2007

Stora Enson ammattiosastot:

Tehtaiden sulkemispäätökset peruttava

Jo useampia vuosia peräkkäin osinkoa osakkeenomistajilleen jakanut Stora Enso pyrkii lopettamaan tuottavia tehtaita Kemijärvellä ja Summassa. Kumpikin tehdas on viimeaikaisten ja useiden investointien jälkeen hyvässä kunnossa ja tuottavat omistajilleen liikevoittoa. Stora Enson saneeraussuunnitelmille ei ole löydettävissä järkeviä perusteita, Stora Enson paperiliittolaisten ammattiosastojen puheenjohtajat ja pääluottamusmiehet toteavat kokouksessaan tänään perjantaina Helsingissä.

Stora Enson paperiliittolaisten ammattiosastojen edustajat vaativat yhtiön johtoa harkitsemaan uudelleen saneeraussuunnitelmia liittyen myös Anjalankosken ja Kotkan tehtaisiin sekä yhtiön taloushallinnon ulosliputtamiseen halvemman työvoiman maihin.

- Kemijärven ja Summan tehtaiden lopettamissuunnitelmat ovat kansantaloudellista tuhlausta. Tällainen toiminta ei pilaa vain yhtiön mainetta, vaan myös valtiovallan maineen. Maan hallituksella on kaikki mahdollisuudet ja myös velvollisuus käyttää omistajaoikeuttaan ja pysäyttää yhtiön liiketaloudellisestikin käsittämättömät aikeet.

Puheenjohtajat ja pääluottamusmiehet vaativat, että yhtiö ottaa nyt välittömästi harkinta-aikaa ja tutkii uudelleen uhan alla olevien tehtaiden jatkomahdollisuudet.